fredag 24. januar 2014

Prezi - tankekart som metode i læring






Bruk av tankekart som metode i læring 


Hva er tankekart ?

Tankekart er en teknikk for idemyldring som går ut på å skrive et ord eller begrep på midten av et ark (eller en tavle) og så skrive ideer rundt det sentrale etter assosiasjon. Etter hvert trekker deltakerne forbindelser mellom ulike ord og ideer. Det er en måte å anskueliggjøre en ikke-linær struktur på ideene på, som om de er i et landskap. (Øgrim, Johannesen, Giæver, Bjarnø, 2008:47)

Har som lærer brukt en del tankekart i undervisningen, og har sett at mange elever har stor nytte av denne metoden. Dette er en fin visuell fremstilling av lærestoffet, og mange har nytte av å ta i bruk flere sanser for å tilegne seg kunnskap. Å bruke tankekart er også en fin måte å variere elevenes kunnskapsbygging på. Når skal en benytte tankekart som metode? Som lærer har jeg ofte brukt det for å sjekke elevenes forkunnskaper, gjerne felles på tavla. Etter å ha laget et undervisningsopplegg med tankekart som metode, ser jeg at dette er en fin måte å strukturere kunnskap og opplysninger på.

Nedenfor kan dere se min bruk av tankekart, etter at jeg benyttet dette som metode når elever på 10.trinn skulle lære om hellige steder, hus og tekster i de 5 største verdensreligionene. Etter å ha systematisert i tankekart, synes jeg det ble veldig greit å holde styr på de ulike opplysningene og knytte de til den enkelte religion.


Læringssyn ved bruk av tankekart

I pensum er Jonassen, Novak og Buzan nevnt som personer som har vært opptatt av tankekart som tenkeverktøy. De står for en kognitiv og/ eller konstruktivistisk tilnærming til læring, og felles for alle tre er at de er opptatt av det som skjer i hjernen når vi lærer, og hjernens aktivitet i læringsprosessen finner støtte i visuelle fremstillinger av kunnskap.

I leksjonen om tankekart og tenkeverktøy, får jeg innblikk i hva tre sentrale personer har forsket på, funnet ut og ment om dette temaet. Når jeg leste dette fikk jeg  noen ideer og argumenter for å ta i bruk tankekart i egen læring fra Jonassen. Han mener at tankeverktøy gjør elevene i stand til å lage sin egen kunnskapsstruktur i hjernen, og at kunnskapen dermed sitter lenger. Det å ha "knagger" å henge kunnskapen på har jeg selv erfart er viktig for elevene. Jonassen, sammen med Novak, kritiserer pugging/ reproduksjon av kunnskap som ofte er en tradisjonell læringsmetode i skolen. Novak sier at problemet med pugging, er at læringen blir trigget til langtidsminnet, uten at tidligere kunnskap settes i sving og resystematiseres. Pugget kunnskap blir dermed lettere glemt og det er vanskeligere å få til en justering av feil kunnskaper. Som lærer i dagens skole ser enn dette problemet når elevene pugger noe. Forståelsen er ofte  ikke til stede, og de får ofte problemer med å sette det de har lært i sammenheng med annen nyttig kunskap. Å huske noe en ikke forstår og kan sette i en sammneheng er ikke enkelt ! Det å ha en visuell støtte når en skal lære noe, er veldig nyttig for mange elever.

Prezi er et presentasjonsverktøy, og kan brukes som et annerledes alternativ til powerpoint. Dette programmet har egenskaper som gjør det godt egnet til å lage tankekart og andre fremstillinger av kunnskap. Når objektene er lagt på arbeidsflaten kan det legges lenker fra objekt til objekt. Dette gir innholdet en bestemt rekkefølge og tankekartet blir en presentasjon.


Etter å ha laget en presentasjon i Prezi, må jeg innrømme at Powerpoint blir en smule kjedelig i forhold. Her var det mange fine effekter og utforminger til bruk i ulike sammenhenger. Dette må vel være ganske motiverende for elevene også ?


I denne presentasjonen brukte jeg Prezi for å presentere undervisningsopplegget som jeg laget om tankekart. Her tok jeg tak i verdensreligionene, og laget et undervisningsopplegg på 10.trinn. Målgruppa for første del av presentasjonen var elevene, og siste del var rettet mot kolleger, medstudenter, andre lærere osv, der de didaktiske argumentene skulle komme frem.


Ta en titt !

Prezi - 5 verdensreligioner



Kilder:
Prezi: http://prezi.com/your/

Waale, Ragnhild og Wiik, Pål: Under samme himmel 3; Cappelen, Oslo 2007

Albertine Aaberge, Tankekart som tenkeverktøy ­ DKL102 våren 2013

Øgrim, Johannesen, Giæver, Bjarnø, DidIKTikk - Digital kompetanse i praktisk undervisning, Fagbokforlaget, 2008




1 kommentar:

  1. Her er det mye bra, men det mangler refleksjon med grunnlag i kilder fra leksjon og pensum.

    SvarSlett