Digitale tankekart eller tankekart på papir?
Jeg ser både fordeler og ulemper med
tankekart digitalt.
Fordeler:
- - Elevene kan samarbeide og idemyldre lokalt på egen maskin, eller ha digitalt samarbeid over nett
- Variasjon i læringsmetode
- Kan enkelt redigeres
- - Lett å utvide og endre på hvis en trenger mer plass
- - Slipper å «rote bort» arket
- - Kan lett ta en sikkerhetskopi
- - Flere valgmuligheter, for eksempel legge inn ikon, multimediaklipp, hyperlenker osv
- - Trenger tilgang til pc og internett.
- - Lærer må ha tilstrekkelig digital kompetanse.
- - Tidkrevende – en må sette seg inn i de nødvendige programmene.
- - Ustabilt internett og dårlig maskinpark kan forstyrre læringsprosessen.
Nedenfor
kan dere se min bruk av tankekart, etter at jeg benyttet dette som
metode når elever på 10.trinn skulle lære om hellige steder, hus og tekster i
de 5 største verdensreligionene. Etter å ha systematisert i tankekart, synes
jeg det ble veldig greit å holde styr på de ulike opplysningene og knytte de
til den enkelte religion.
Kilder:
Albertine Aaberge, Tankekart som tenkeverktøy DKL102 våren
2013
Øgrim, Johannesen, Giæver, Bjarnø, DidIKTikk - Digital kompetanse i praktisk undervisning, Fagbokforlaget, 2008


Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar