tirsdag 21. januar 2014

Sosiale Web 2.0: PLN og digital identitet


I dette delemnet har jeg lest om Sosiale Web2.0 og gått nærmere inn på Personlig Læringsnettverk (PLN). Digital identitet henger sammen med PLN, og dette har jeg prøvd å reflektere rundt i dette blogginnlegget.

Hva er et PLN?
Et PLN består av et sett av verktøy, strategier og metoder for å lære, typisk i nettverk sammen med andre. Et PLN er personlig og kan variere for hver enkelt person. Sosiale medier, samskrivingsverktøy, samhandlingsverktøy og informasjonshåndteringssystemer er noen eksempler på verktøy som kan være sentrale i et PLN. Et PLN endres over tid, både innholdsmessig og med tanke på bruk av verktøy, informasjonskilder og personer i nettverkene.(PLN)

Hva er digital identitet?
Det er hvordan vi fremstiller oss selv på internett. Digital identitet handler altså om hvordan du markedsfører deg på nettet. Hvordan du oppdaterer din status på for eksempel Facebook, hvilke bilder du velger å publisere og hvordan du kommenterer andre innlegg eller personer, er med på å forme din digitale identitet.

PLN
Mitt PLN har forandret seg over tid, etter som mine behov har forandret seg og jeg i tillegg har blitt kjent med nye sosiale medier. Jeg har nå flere typer PLN. Etter at jeg startet på studiet DKL101, ble jeg medlem av et nytt læringsnettverk, G+. Dette er et sosialt nettverk, der jeg kan følge sider og personer, og delta i diskusjoner. Samtidig opprettet jeg min egen studieblogg, der jeg mottar kommentarer fra medstudenter og deler nye innlegg på G+. Hangout ble flittig brukt under gruppeoppgaven, for å diskutere hvordan den skulle løses. Denne blir også benyttet for å stille spørsmål til veilederne på studiet. En annen del av mitt PLN er Facebook og Instagram. På Facebook følger jeg personer og sider, og deltar i diskusjoner. Her er jeg også medlem i mindre lukkede grupper, der en kan kommunisere om mer interne saker. På Instagram legger jeg ut bilder, mottar og gir kommentarer til andres bilder. Google dokumenter har også blitt en del av mitt personlige læringsnettverk. I oppgaveskriving på studiet blir dette benyttet, og vi som er på gruppe kan redigere dokumentet samtidig.

Etter hvert som jeg har utvidet mitt PLN gjennom årene, ser jeg at det dukker opp nye metoder og strategier for å lære. Jeg ønsker nå å ta i bruk medier som gir meg noe igjen. Den faglige samtalen er som oftest åpen, og jeg får ta del i ressurser som er nyttig for det jeg jobber med. Lenker og artikler blir delt, og gode ideer og tanker dukker opp. Det er viktig å fortsette å dele og få nye samarbeidspartnere. I tillegg kan en jobbe mer effektivt, fordi man får fort svar på ting en lurer på, og informasjonen når deg på kort tid. For å lære mer, er det viktig å kunne ta i bruk flere informasjonskilder.

For å ivareta min egen digitale identitet, er det viktig å være bevisst på hvordan jeg fremstår på internett. Jeg ønsker å fremstå som en interessant person på nettet, uten å utlevere for mye av privatlivet. Alt som blir publisert om deg som person kan det være vanskelig å få slettet. Det er derfor viktig å beskytte seg selv mot farene i den digitale jungelen. I dag må en ta helt andre forhåndsregler enn for 20 år siden. Ved å bruke sosiale media på en fornuftig måte, mener jeg selv jeg kan bygge opp en digital identitet, der jeg fremstår som en profesjonell person.

Hvordan kan jeg som lærer legge til rette for elevens PLN og deres forståelse av sin digitale identitet?
I dag blir det liggende igjen digitale spor som kan følge deg livet ut. Som ungdomsskolelærer føler jeg at ungdom i dag er for lite bevisst på dette, og tenker lite på hva de foretar seg på nett og legger igjen av digitale spor. Før lærte elevene i et lukket samfunn – det var læreboka og læreren. I dag er elevene en del av et åpent samfunn, der elevene kan lære gjennom andre medier, og de har alle et personlig læringsnettverk. De er alle brukere av forskjellige sosiale medier, og delingskulturen er en naturlig del av deres hverdag.
Mange lærere og skoler velger å stenge sosiale medier ut av skolen fordi de oppleves som forstyrrende på undervisningen. Her var det interessant å lese i om Liv Marie Schou, som har gått motsatt vei, og tatt Facebook inn som en læringsarena. Skal elevene få en fornuftig bruk av PLN i skolesammenheng, synes jeg det er viktig at de ser nytten av de ulike nettverkene. Som lærer har en dermed større mulighet til å «treffe» flere elever. Både foreldre og lærere har et ansvar for å drive forebyggende og holdningsskapende arbeid blant ungdom når det gjelder digital dømmekraft og utvikling av egen digital identitet. Det finnes mange fine nettressurser som kan brukes i undervisningen i skolen. Nettstedet Du bestemmer.no (Du bestemmer )og Digital dømmekraft.no (Digital dømmekraft) har mange fine eksempler, filmer og spørsmål som får barn og ungdom til å reflektere rundt dette temaet. Det er viktig å få elevene til å forstå og gi dem innsikt i hvilke krefter de leker med, når de publiserer noe på nett. Å forby digital tilgang er ikke løsningen, det har kommet for å bli og ungdommen må forholde seg til dette

PLN og digital identitet henger sammen, fordi det er vår digitale identitet som legger igjen spor på de sosiale mediene og andre nettsteder vi velger å registrere oss i. Vi legger igjen spor over alt, og det er viktig å ta bevisste valg på hvilke spor en velger å legge igjen og hvilken digital identitet vi bygger for oss selv. Dette er også viktig for alle ungdommers fremtid, og det er viktig at de tar ansvar for den i møtet med den digitale verden nå!



Kilder:

Krokan, Arne: Smart læring, kap 3.Hentet 21.januar fra http://capellamedia.ipapercms.dk/Fagbokforlaget/FagbokforlagetA/2012/Smartlring/

PLN – prosjektblogg. Hentet 21.01 fra http://plnprosjekt.blogspot.no/2012/08/ditt-eget-personlige-lringsnettverk.html)
Carina – studieblogg. Hentet 21.01 fra  http://carinalstudiebloggdkl.blogspot.no/
Du bestemmer. Hentet 21.01 fra http://www.dubestemmer.no/
Digital dømmekraft. Hentet 21.01 fra http://digitaldommekraft.no/



2 kommentarer:

  1. Grundig og godt blogginnlegg!
    Husk å vise til kilder gjennom teksten din, - slik som du gjer mot slutten.
    Du nevner konnektivismen i ein parantes utan at du forklarar eller lenker dette ordet. Kanskje det då er bedre å kutte det ut?

    SvarSlett
  2. Flott skrevet Carina. Jeg kommenterte at elevene også er dine samarbeidspartnere i sist blogginnlegg - de er en del av ditt PLN. Enig med Inga-May du må få orden på kildene dine. Ellers er dette et super bra blogginnlegg.

    SvarSlett