onsdag 23. oktober 2013

BILDEFORTELLING MED PICASA 3

Temaet for denne oppgaven var å lage ei bildefortelling med ei tidsramme på 2 – 2,5 min
Sommeren 2013 var jeg i Thailand sammen med familien. Dette var en ferietur med mange opplevelser og inntrykk, både når det gjelder kultur og natur. Bildene fra turen ble grunnlaget for denne bildefortellingen. Jeg valgte å bruke Picasa 3 som verktøy, og det var spennende å utforske ulike virkemidler i Picasa 3 når jeg kun hadde erfaring med Photostory som lignende verktøy fra før. Bildene ble tatt med mobilkamera, Samsung Galaxy S3 og LG optimus P990. Jeg valgte å redigere noen av bildene, og fikk frem en del spennende effekter når jeg lekte med å legge på ulike virkemidler. De fleste bildene gjorde jeg ikke noe med fordi de var så fine i seg selv, og jeg likte de slik de var.

Før bildebehandling lastet jeg ned Pixresizer, et bildetilpassingsprogram fra nett. Dette gjorde det enkelt å få alle bildene som skulle brukes i bildefortellingen i riktig størrelse. Dette er et selvinstruerende gratis-program som kan lastes ned fra mange ulike plasser. I oppgaven ble det opplyst om at alle bildene skulle ha størrelsen 1024x768. I dette bildebehandlingsprogrammet var dette en enkel sak, siden alle bildene kunne forandres samtidig.
Jeg valgte å legge tekst på noen av bildene for å fortelle hva som ble vist. «Holiday» med Scorpions ble valgt som bakgrunnsmusikk.

Å bruke bildefortelling i didaktisk arbeid kan være et nyttig hjelpemiddel. I følge udir skal digital kompetanse integreres i alle fag, og her er absolutt mulighetene til stede. Her kan elevene lære om fotografering, redigering av bilder, laste ned bilder fra internett, ulike virkemidler, legge til musikk, skrive tekst, beregne tidsbruk osv. , samtidig som de lager fortelling. For svake elever som har problemer med for eksempel å skrive en lang tekst, kan det å lage en bildefortelling være motiverende. Her kan de bruke bilder, musikk og korte kommentarer for å fortelle. Å gjennomføre bruk av bildefortelling i vanlig undervisning er godt mulig hvis forutsetningene er til stede. Elevene er avhengige av datamaskiner, fotoutstyr og en lærer som kan hjelpe de i prosessen. Selv om Picasa 3 er ganske selvinstruerende, er det viktig at de kan få korrekt veiledning underveis. Da jeg jobbet med min bildefortelling gikk tida fort, og det vil nok ta mer enn en skoletime og gjennomføre dette i en skoleklasse.


Her kommer min bildefortelling fra ferien i Thailand 2013: 




1 kommentar:

  1. Flott bildefortelling Carina. Ser at det var en flott tur til Thailand. Mange fine bilder også, selv om du kanskje ikke da tenkte så mye på hvordan du skulle ta dem.

    SvarSlett