tirsdag 11. mars 2014

Informasjonskompetanse


I dette blogginnlegget skal jeg se på forskning som har blitt presentert om elevers informasjonskompetanse. Her vil jeg ta utgangspunkt i mine egne erfaringer som ungdomsskolelærer og se om jeg er enig eller uenig i denne forskningen.

I dagens informasjonssamfunn, er det viktig å ha kompetanse i hvordan man kan finne frem til relevant informasjon. Hvordan skal vi velge og vurdere  informasjon vi trenger?

Hva er informasjonskompetanse?

Begrepet er definert i Store Norske Leksikon og i boka Faglig informasjon på internett, men jeg velger her å bruke Ivar John Erdal sin oppsummering av hva begrepet grovt sett handler om:

1.      Å kunne søke/ finne/ lokalisere informasjon
2.      Å kunne vurdere informasjon kritisk
3.      Å kunne bruke/ anvende informasjon

Hva sier forskning om elevenes informasjonskompetanse?

I artikkelen Fire veier til kvalitet. Informasjonssøking og kvalitetssikring i en digital skole. sier Tord Høivik ved Avdeling for journalistikk og bibliotekfag ved Høgskolen i Oslo at kvalitetssikring av nettbaserte ressurser er ei oppgave for voksne fagfolk, ikke for skoleelever og ferske studenter.

"I dag krever de voksne for mye av elevene", mener Høivik. Han argumenterer for at skolen heller enn å drive generell opplæring i informasjonssøking og kildekritikk bør sørge for konkret trening og støtte til gode praktiske rutiner i læringsarbeidet. Forskeren mener dette er et arbeid som trenger god balanse mellom trykte kilder, digitale ressurser og rettledning fra foreldre, lærere og bibliotekarer.

Høivik hevder at elever som skal skrive oppgaver, ofte gjengir det første og beste de finner på internett. Ukritisk! Dette er et problem fordi skolen har innført nye arbeidsformer, der det legges vekt på selvstendig arbeid hvor de skal besvare oppgaver som består av solid og godt underbygget informasjon. Han hevder at for mye diskusjon om informasjonskompetanse har vært knyttet til elevenes dårlige og amatørmessige selvstendige søking. Det viktige her er å legge vekt på bruk av læringsarenaer, mener Høivik. Her bør det ikke være ei samling lenker til andre nettsteder, men konkrete tekster som samles inn eller produseres selv, og som organiseres og tilrettelegges for pedagogisk bruk (Høivik, 2008).



Refleksjon

I dag vokser barn og unge opp med medier på alle kanter – spesielt datamaskiner, internett og digitale medieinntrykk.  I tillegg er de med på utviklingen av sosiale media. Mediegenerasjonen eller Google-generasjonen er uttrykk som ofte er brukt om dagens oppvoksende slekt. De har telefoner, pc, mac, ipad ol. som de bruker hver dag, over alt. Jeg som lærer ser at det er et generasjonsskille mellom meg som lærer (vokst opp med hustelefon og fikk bruke pappas skrivemaskin på kontoret) og elevene. Elevene har hele verden et kjapt tastetrykk unna, mens jeg måtte se nyhetene og lese avisa for å få vite hva som foregikk rundt om. Med andre ord er ikke generasjonsskillet som det er snakk om i forskningen vanskelig å se på dette området. Mine ungdomsskoleelever trykker i vei. De oppdaterer statuser, deler bilder, filmer og morsomme klipp fra Youtube, skriver blogg, kommenterer andres statuser, sender en SnapChat, sjekker ukeplana på Fronter etc. Dette gjør de uten å tenke, det er en naturlig del av hverdagen. Jeg som lærer og voksen kommer sigende etter. Skeptisk? Ja! Det tar lengre tid for meg å la bruken av informasjonsteknologi bli en naturlig del av hverdagen min.

Hva med elevenes informasjonskompetanse?

Som ungdomsskolelærer, vil jeg si meg enig i det forskningen sier om skoleelevers informasjonskompetanse. Når elevene skal finne informasjon, googler de i vei og finner informasjon veldig fort. Utfordringen er å få de til å være kritiske til det de finner på nett. De tar ofte det første de finner, uten å stille spørsmål til om det er en god eller dårlig kilde de benytter. Er informasjonen de finner nyttig til formålet og kan underbygge det de skriver om, eller omhandler det bare noe som delvis har med oppgaven å gjøre? Har de siste årene opplevd både gode og dårlige undervisningstimer der elevene skulle bruke internett og søke etter informasjon på ulike nettsted. Det fungerer oftest best hvis de får angitt konkrete søkeord og linker, og at jeg som lærer er til stede og veileder de under søkeprosessen. De trenger en klar søkestrategi, og den trenger de hjelp for å skaffe seg. De trenger noen gode verktøy. De dårlige undervisningstimene der søk på internett er en del av oppgaven, er ofte de gangene elevene er overlatt til seg selv og ikke har fått noen veiledende hjelp. De googler, og tar det første og antatt beste de finner, f.eks Wikipedia. Vet ikke hvor mange oppgaver jeg har lest, hvor det nederst på siden står: Kilder: Wikipedia. Elevene viser at de ofte ikke er i stand til å definere informasjonsbehovet sitt: «Hva skal jeg skrive i søkeruta for å finne det jeg trenger?». En elev av meg skulle finne informasjon om Titanic, og havnet inn på nettsider med pornografisk innhold. En av skuespillerne som var med i filmen, hadde også hatt andre skuespillerinteresser. Etter mange tastetrykk og leting uten egentlig å vite hvor han skulle lete, ble dette resultatet. Selvfølgelig til vill jubel fra resten av klassen. 

Etter å ha reflektert rundt dette med elever og informasjonskompetanse, må jeg si meg enig med rapporten fra The Information School ved University of Washington i 2013, der forskningsprosjektene peker på at det nødvendigvis ikke er slik at unge har større informasjonskompetanse enn oss andre. Her hevder de at de unge er dyktige til å bruke datamaskiner og søke etter informasjon på nettet, men de har problemer med å definere informasjonsbehovet sitt og har ikke noen klar søkestrategi. De har også mangel på vurdering av kilder. Alt dette opplever jeg som lærer i ungdomsskolen.

Forskning sier at lærerne har ei viktig rolle med å gi elevene den kompetansen de trenger. Utfordringen er å finne det som er relevant og til å stole på, og lære å forholde seg til massene av informasjon på nettet på en fruktbar måte. Hvordan skal vi gi elevene gode verktøy slik at de klarer seg selv? Dette er et sentralt spørsmål som jeg håper å få svar på gjennom studiet av leksjon 7 – Informasjonskompetanse.

Kilder:

Høivik, T (2008): "Fire veier til kvalitet -Informasjonssøking og kvalitetssikring i en digital
skole", Dansk Biblioteksforskning årg. 4, nr. 1.





Hagen, I og Wold, T (2009): Mediegenerasjonen. Barn og unge i det nye medielandskapet,
Oslo: Det Norske Samlaget.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar