mandag 31. mars 2014

Informasjonskompetanse og kildekritikk


Da jeg leste  målene for leksjon 3 om Informasjonskompetanse tenkte jeg: "Yes, dette har jeg virkelig bruk for!". Elevene tar ofte informasjon de finner på nettet for god fisk, uten å sjekke kildene eller vurdere om det er riktig bruk.

I dette blogginnlegget skal jeg beskrive konkret hvordan jeg vil lære elevene mine om kildekritikk, her med utgangspunkt i nettstedet http://www.martinlutherking.org/

Hva er kildekritikk?

Kildekritikk handler om hvordan vi kan vurdere kilder kritisk og bedømme hvor troverdige de er. Et dokument, et bilde, en gjenstand, et utsagn fra en person er eksempel på ulike kilder. For at dette skal ha noen verdi i faglig sammenheng, må vi kunne se kilden i forhold til det vi skal bruke den til. Altså: kildekritikk er kontroll av fakta. Den viktigste oppgaven når en driver med kildekritikk, er å vurdere kildene og bedømme hvor troverdige de er.

Hvorfor trenger elevene kildekritisk kompetanse?

Elevene er digitale, og nettet er for mange den raskeste og enkleste veien til informasjon. Det de ofte glemmer er at internett ikke er noen kilde i seg selv, men et medium der de finner et utall med ulike kilder. De finnes masse informasjon på nettet som er både verdifull, relevant og viktig. Utfordringen er at alle kan publisere noe på nett, og det som en finner av kilder er derfor av ulik kvalitet. Alle som har noe å formidle, kan presentere dette for hele verden. Elevene trenger derfor å læres opp til en kritisk holdning til informasjon. "Det kjente faktum at det er enkelt å legge ut informasjon på nettet uten å måtte gå gjennom noen kvalitetssiling, gjør at hele skalaen, fra rene tøv til det forskningsmessig seriøse, er representert (Bertnes og Tuseth, 2012:21). Utviklingen av pålitelige kvalitetssikra publiseringskanaler på nettet er fortsatt dårlig utviklet, og derfor er kildekritikk svært viktig (Erdal, 2014). Hvor kommer informasjonen fra? Hvem er kilden? Kan jeg stole på denne kilden?


Hvordan lære om kildekritikk?

 Universitetsbiblioteket ved NTNU har et interaktivt nettkurs i informasjonskompetanse. Når jeg skal lære mine elever kildekritikk, vil jeg ta tak i deres liste med spørsmål som er nyttig å stille når de har funnet en kilde de har tenkt å bruke. Denne listen inneholder fire nyttige kriterier som en kan huske ved hjelp av akronymet TONE. Valget falt på dette, fordi dette er noe som er enkelt å huske på for elevene og kriteriene inneholder det som er viktig når en skal finne ut om kilden passer til deres formål.

Troverdighet: Er dette en pålitelig kilde?
Hvem er forfatteren og hvem har publisert informasjonen? 
Nettstedet http://www.martinlutherking.org/ er et godt eksempel å bruke for å vise elevene at ikke alle nettsteder er pålitelige. Denne siden er publisert av organisasjonen Stormfront - en rasistisk organisajon mot svarte som har slagordet "White Pride - World Wide". Her er det organisasjonens innstilling som kommer til syne, uansett hvilken link du trykker på. På denne siden stod det at Stormfront stod bak siden, og en kan bruke tjenestene Geektools eller Norid hvis en ønsker å finne ut mer om opphavet til siden.  

Objektivitet: Er det ei nøytral kilde?
Denne siden viser et tydelig eksempel på ei side som ikke er fordomsfri og upartisk. Så ved bruk av dette eksempelet er ikke dette noe problem. Hva er forfatterens hensikt med å publisere denne informasjonen? Er hensikten å overbevise noen om noe? Her er svaret ja. Dette er en rasistisk side som vil overbevise leserne om at alt Martin Luther King jr. gjorde var feil, det han skrev var plagiat og at han ikke hadde funnet på noe av det han sa selv. 

Nøyaktighet: er kilden grundig og uten slurv?
Finnes det skrivefeil eller annet slurv ? Når var siden sist oppdatert? Er kildene oppgitt? Dette er informasjon elevene bør se etter når de undersøker dette nettstedet.

Egnethet: Finner du det du leter etter?
Passer denne kilden til elevens bruk? Hvem er kilden ment for? Hvis elevene skal finne opplysninger om Martin Luther King jr. vil jeg tro at de ganske raskt ser at dette ikke er det riktige nettstedet, og at denne kilden er ment for rasister og folk som er imot den sorte del av befolkningen. 


Hvis elevene har lite bakgrunn i kildekritikk, vil jeg gå igjennom denne siden sammen med de med utgangspunkt i disse fire kriteriene - TONE. Her er det viktig å legge opp til samtale og refleksjon rundt det vi finner ut. Etter hvert kan de prøve seg på andre sider på egen hånd, og i etterkant diskutere hva de fant ut.


Medietilsynet har flotte temasider til bruk i arbeidet med kildekritikk! Her er det bare å finne øvinger til bruk for elevene i arbeidet med å lære om riktig bruk av kilder på nettet.


Kilder: 

Bertnes, Pål A. og Tuseth, Bård S. (2012): Faglig informasjon på internett – kvalitet og 
kildekritikk, Oslo: Abstrakt forlag.

Erdal, Ivar John: Leksjon 3 Informasjonskompetanse (2014). Høgskolen i Volda

http://www.martinlutherking.org/

http://www.ntnu.no/viko/kildekritikk

http://www.medietilsynet.no/no/Trygg-bruk/Skole/Kildekritikk/

http://www.geektools.com/whois.php

http://www.norid.no/

1 kommentar:

  1. Dette er eit flott innlegg frå deg Carina! Du har med mange viktige faktorar i det å setje fokus på å vere kjeldekritiske. Eg synest den hugseregelen som du bruker med dine elevar, er gull verdt! TONE inneheld fire viktige kriterier, som er lett å hugse for elevane! Slike "lure" hugsereglar er viktig for oss lærarar å gje til elevane! Det er mykje elevane skal lære og hugse. Om vi kan finne slike gode reglar dei kan ta med seg vidare, kan det vere avgjerande for elevane. Då kan dei hugse den når dei treng tips og råd i situasjonar rundt kjeldebruk.
    Ein anna ting du nevner er at elevane tar den raskaste og enklaste vegen på internett for å finne informasjon. Her er det viktig at vi veileder dei til å vere kritiske til det dei finn! Internett er ikkje ei kjelde i seg sjølv, og dette må elevane lærer seg.
    Du har ein god balanse mellom teoretisk innhald og praktiske erfaringar. Eg synest du har ei ryddig og fin oppgåve.

    SvarSlett