tirsdag 11. februar 2014

Sammensatte tekster

Oppgave 3: Praktisk – pedagogisk refleksjon

I denne oppgaven har vi valgt å lage et pedagogisk opplegg for «fremtidens skole» der elevene skal lage et medieprodukt/ en sammensatt tekst i matematikk. Elevene skal uttrykke seg gjennom en forklaring/ instruksjon innen geometri.
Bearbeiding og omdanning av informasjon til viten, har stått i fokus. I oppgaven måtte elevene bruke kreative sider og samarbeide om å finne en løsning.
Dette blogginnlegget valgte jeg å løse sammen med Agnes Kvalø, siden vi jobber på samme skole. 

OPPGAVE
Dere skal lage en film eller bildefortelling som viser hvordan dere konstruerer en trekant.
Dere kan bruke mobiltelefoner til å ta bilder med eller filme. Etterpå legger bildene/filmen over på pc.
Matematikkoppgaven: Dere skal konstruere en trekant der vinkel A er 90o og vinkel B er 30o. AB er 6 cm.
Husk hjelpefigur først!

Kompetansemål:
Skal kunne utføre, beskrive og grunngje geometriske konstruksjonar med passar og linjal Udir, matematikk[1]
 Læringsmål:
·          Skal kunne konstruere 90o, 60o vinkler og halvere dem.
·         Skal kunne lage en funksjonell rekkefølge for hvordan elementer blir presentert i et
          multimodalt produkt.
·         Skal kunne vurdere hvordan bilde og tekst passer sammen i presentasjonene.


PRODUKSJONSPROSESS

Pre-produksjon
Mottakeren for denne produksjonen var yngre elever som skulle lære å konstruere en trekant, og avsenderen var elevgruppa som stod bak produksjonen av filmen. Deres budskap var å få mottakeren til å forstå og lære hvordan en gitt trekant skulle konstrueres riktig. Elevene måtte gruppevis bestemme seg for hvordan de ville løse oppgaven. Her måtte de også avklare hvilke ideer som var gjennomførbare. Lærer var til stede under hele pre-produksjonen for å kunne gi veiledning ved behov. Elevene måtte finne fagstoff og lage eget manus som skulle brukes i filmen/ presentasjonen. De måtte fordele roller seg i mellom. En slik produksjon krever et visst utstyr, og det ble bestemt at de skulle bruke eget kamera/ mobiltelefon. Passer, papir, tavle, linjal ol var nødvendig for å kunne utføre konstruksjonen. Siden mange av elevene valgte å legge på lydkommentarer under filming, var det viktig å ha nok rom tilgjengelig.

Produksjon
Elevene gjorde opptak av konstruksjonen, noe de måtte gjenta mange ganger før resultatet ble brukbart. Det viste seg å være en utfordring å lese inn lydkommentarene og utføre konstruksjonen uten å gjøre feil. Det å ha riktig innstilling på kamera/ mobil var noe de måtte endre på underveis.

Postproduksjon
De fleste elevene  brukte Windows Moviemaker. Lærer bidro med å lagre filmen i riktig format. I denne oppgaven ble ikke filmene publisert. I ettertid er noen av filmene blitt vist i en parallellklasse, til lærerkollegaer og på foreldremøte.

Vurderingskriterier:
Det ble laget fire vurderingskriterier som elevene fikk vite sammen med oppgaven.
Filmen/bildefortellingen skulle:
  • ·         Vise hvordan en konstruerer trekanten.
  • ·         Ha skriftlig eller muntlig tekst (forklaring).
  • ·         Ha tydelige bilder/film.
  • ·         Være instruerende for andre.


I denne oppgaven var det kun til sluttproduktet vi hadde laget vurderingskriterier, men elevene fikk kontinuerlig tilbakemelding på det de jobbet med underveis. Noen trengte praktisk veiledning, mens andre fikk litt hjelp ved utarbeiding av manus. Det var hele tiden en lærer tilgjengelig. Elevene fikk selv være med på å vurdere de ulike sluttproduktene ut fra vurderingskriteriene som var satt. 
Vurderingen ble gjennomført for å gi elevene tilbakemelding på den jobben de hadde gjort. "Feedback is one of the most powerful influence on learning and achievement"(Hattie og Timperlay 2007: 81). Derfor er det viktig at elevene fikk både formativ og summativ vurdering av dette produktet. At elevene fikk vurdering underveis og mulighet til å gjøre noe med vurderingen, var viktig for læringsutbytte. Muntlig tilbakemelding underveis gir ofte elevene motivasjon til å jobbe videre. En summativ vurdering kommer til slutt, og den skal fortelle i hvilken grad elevene har nådd læringsmålene. I denne oppgaven fikk ikke elevene karakter. Hvis karakter skulle blitt gitt burde vurderingskriteriene ha vært mer detaljerte. For eksempel burde det ikke bare stå ha skriftlig eller muntlig tekst, men bruk av faguttrykk også.

Oppsummering

Denne oppgaven er gjennomført på 9. trinn med forholdsvis vellykket resultat. Elevene var i utgangspunktet litt skeptisk til oppgaven, spesielt knyttet til innspilling av lyd. De var redd for at det skulle bli flaut å høre sin egen stemme. Helst ville de bare vise resultatet for lærer. Holdningene endret seg underveis og de fikk et eieforhold til produktet sitt. Mange av gruppene ble svært fornøyde med filmen, og vi fikk lov å vise filmene til andre.
I følge Selander og Kress lærer ofte elever andre ting i tillegg til det vi som lærere har planlagt de skal lære. Dette skjedde også her. Spesielt ble redigering av film et læringsutbytte som ikke var planlagt. Tanken var at de skulle ta opptak som kunne brukes i sin helhet, men elevene lastet ned redigeringsprogram og brukte dette.

Når vi ser på læringsutbytte av denne prosessen, kan vi si at den var god. Elevene ble testet i konstruksjon av trekanten to uker etter og de fleste hadde god kontroll på hvordan konstruksjonen skulle gjennomføres. I tillegg var elevene motivert underveis, og det er ikke ofte de utfører samme oppgave åtte ganger uten å klage. Vi vil nok prøve et lignende opplegg ved en senere anledning også.

Ta en titt på en av filmene! 



Kilder:
Hattie,J og Timperley H (2007). The power of feedback. Review of Educational Research
Salander, Steffen og Gunther Kress (2012) Læringsdesign – i et multimodalt perspektiv. Fredriksberg: Frydenlund



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar