Oppgave 3: Praktisk – pedagogisk refleksjon
I denne oppgaven har vi valgt å lage et pedagogisk opplegg
for «fremtidens skole» der elevene skal lage et medieprodukt/ en sammensatt
tekst i matematikk. Elevene skal uttrykke seg gjennom en forklaring/
instruksjon innen geometri.
Bearbeiding og omdanning av informasjon til viten, har stått
i fokus. I oppgaven måtte elevene bruke kreative sider og samarbeide om å finne
en løsning.
Dette blogginnlegget valgte jeg å løse sammen med Agnes
Kvalø, siden vi jobber på samme skole.
OPPGAVE
Dere skal lage en film eller bildefortelling som viser
hvordan dere konstruerer en trekant.
Dere kan bruke mobiltelefoner til å ta bilder med eller
filme. Etterpå legger bildene/filmen over på pc.
Matematikkoppgaven: Dere skal konstruere en trekant
der vinkel A er 90o og vinkel B er 30o. AB er 6 cm.
Husk hjelpefigur først!
Kompetansemål:
Skal kunne utføre, beskrive og grunngje geometriske
konstruksjonar med passar og linjal Udir,
matematikk[1]
Læringsmål:
· Skal kunne
konstruere 90o, 60o vinkler og halvere dem.
· Skal
kunne lage en funksjonell rekkefølge for hvordan elementer blir presentert i et
multimodalt
produkt.
· Skal
kunne vurdere hvordan bilde og tekst passer sammen i presentasjonene.
PRODUKSJONSPROSESS
Pre-produksjon
Mottakeren for denne produksjonen var yngre elever som
skulle lære å konstruere en trekant, og avsenderen var elevgruppa som stod bak
produksjonen av filmen. Deres budskap var å få mottakeren til å forstå og lære
hvordan en gitt trekant skulle konstrueres riktig. Elevene måtte gruppevis
bestemme seg for hvordan de ville løse oppgaven. Her måtte de også avklare
hvilke ideer som var gjennomførbare. Lærer var til stede under hele
pre-produksjonen for å kunne gi veiledning ved behov. Elevene måtte finne
fagstoff og lage eget manus som skulle brukes i filmen/ presentasjonen. De
måtte fordele roller seg i mellom. En slik produksjon krever et visst utstyr,
og det ble bestemt at de skulle bruke eget kamera/ mobiltelefon. Passer, papir,
tavle, linjal ol var nødvendig for å kunne utføre konstruksjonen. Siden mange
av elevene valgte å legge på lydkommentarer under filming, var det viktig å ha
nok rom tilgjengelig.
Produksjon
Elevene gjorde opptak av konstruksjonen, noe de måtte gjenta
mange ganger før resultatet ble brukbart. Det viste seg å være en utfordring å
lese inn lydkommentarene og utføre konstruksjonen uten å gjøre feil. Det å ha
riktig innstilling på kamera/ mobil var noe de måtte endre på underveis.
Postproduksjon
De fleste elevene brukte Windows Moviemaker. Lærer bidro med å
lagre filmen i riktig format. I denne oppgaven ble ikke filmene publisert. I
ettertid er noen av filmene blitt vist i en parallellklasse, til lærerkollegaer
og på foreldremøte.
Vurderingskriterier:
Det ble laget fire vurderingskriterier som elevene fikk vite
sammen med oppgaven.
Filmen/bildefortellingen skulle:
- · Vise
hvordan en konstruerer trekanten.
- · Ha
skriftlig eller muntlig tekst (forklaring).
- · Ha
tydelige bilder/film.
- · Være
instruerende for andre.
I denne oppgaven var det kun til sluttproduktet vi hadde
laget vurderingskriterier, men elevene fikk kontinuerlig tilbakemelding på det
de jobbet med underveis. Noen trengte praktisk veiledning, mens andre fikk litt
hjelp ved utarbeiding av manus. Det var hele tiden en lærer tilgjengelig. Elevene
fikk selv være med på å vurdere de ulike sluttproduktene ut fra
vurderingskriteriene som var satt.
Vurderingen ble gjennomført for å gi elevene tilbakemelding
på den jobben de hadde gjort. "Feedback is one of the most powerful influence on learning and
achievement"(Hattie og Timperlay 2007: 81). Derfor er det
viktig at elevene fikk både formativ og summativ vurdering av dette produktet.
At elevene fikk vurdering underveis og mulighet til å gjøre noe med
vurderingen, var viktig for læringsutbytte. Muntlig tilbakemelding underveis
gir ofte elevene motivasjon til å jobbe videre. En summativ vurdering kommer
til slutt, og den skal fortelle i hvilken grad elevene har nådd læringsmålene.
I denne oppgaven fikk ikke elevene karakter. Hvis karakter skulle blitt gitt
burde vurderingskriteriene ha vært mer detaljerte. For eksempel burde det ikke
bare stå ha skriftlig eller muntlig tekst, men bruk av faguttrykk også.
Oppsummering
Denne oppgaven er gjennomført på 9. trinn med forholdsvis
vellykket resultat. Elevene var i utgangspunktet litt skeptisk til oppgaven,
spesielt knyttet til innspilling av lyd. De var redd for at det skulle bli
flaut å høre sin egen stemme. Helst ville de bare vise resultatet for lærer.
Holdningene endret seg underveis og de fikk et eieforhold til produktet sitt.
Mange av gruppene ble svært fornøyde med filmen, og vi fikk lov å vise filmene
til andre.
I følge Selander og Kress lærer ofte elever andre ting i
tillegg til det vi som lærere har planlagt de skal lære. Dette skjedde også
her. Spesielt ble redigering av film et læringsutbytte som ikke var planlagt.
Tanken var at de skulle ta opptak som kunne brukes i sin helhet, men elevene
lastet ned redigeringsprogram og brukte dette.
Når vi ser på læringsutbytte av denne prosessen, kan vi si
at den var god. Elevene ble testet i konstruksjon av trekanten to uker etter og
de fleste hadde god kontroll på hvordan konstruksjonen skulle gjennomføres. I
tillegg var elevene motivert underveis, og det er ikke ofte de utfører samme
oppgave åtte ganger uten å klage. Vi vil nok prøve et lignende opplegg ved en
senere anledning også.
Ta en titt på en av filmene!
Kilder:
Hattie,J og Timperley H (2007). The power of feedback. Review of
Educational Research
Salander,
Steffen og Gunther Kress (2012) Læringsdesign – i et multimodalt
perspektiv. Fredriksberg: Frydenlund
Utdanningsdirektoratet.
Hentet 11.02.2014 fra http://www.udir.no/kl06/MAT1-04/Kompetansemaal/?arst=98844765&kmsn=583858936
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar