Regneark
som digitalt verktøy i faget matematikk
Siden jeg dette skoleåret underviser i matematikk på
8.trinn, valgte jeg å lage et undervisningsopplegg i dette faget i temaet
statistikk. Utfordringen i skolehverdagen er ofte å gi elevene praktiske
oppgaver i faget, slik at det ikke blir bare oppgaver i boka som skal løses for
å oppnå læringsmålene. Med en klassestørrelse på 28 elever er det å organisere
praktiske oppgaver ofte en utfordring.
I læreplanen for matematikk valgte jeg å ta
utgangspunkt i kompetansemålene i statistikk K06-matematikk
«Statistikk
omfattar å planleggje, samle inn, organisere, analysere og presentere data. I
analysen av data høyrer det med å beskrive generelle trekk ved datamaterialet.
Å vurdere og sjå kritisk på konklusjonar og framstilling av data er ein sentral
del av denne prosessen»…
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne».
- gjennomføre
undersøkingar og bruke databasar til å søkje etter og analysere
statistiske data og vise kjeldekritikk
- ordne og gruppere
data, finne og drøfte median, typetal, gjennomsnitt og variasjonsbreidd,
presentere data, med og utan digitale verktøy, og drøfte ulike
dataframstillingar og kva inntrykk dei kan gje.
Undervisningsopplegg:
Læringsmål:
·
Gjøre undersøkelser som skal presenteres
ved hjelp av digitale diagram
·
Hente fakta ut av tabeller
·
Lese, tolke og lage ulike diagrammer
digitalt¨
·
Finne median, typetall, gjennomsnitt og
variasjonsbredde
·
Vite når man skal bruke ulike typer
diagram
Rammer:
Før elevene får gjennomføre disse praktiske
oppgavene, har de jobbet med kapitlet statistikk i læreboka, og begreper som
median, typetall, gjennomsnitt og variasjonsbredde er gjennomgått på forhånd.
Elevene blir delt i 7 grupper – 4 elever på hver
gruppe.
Elevene skal ut å gjennomføre undersøkelser og samle
inn data som de skal presentere digitalt
Gruppene ble fordelt på 3 ulike oppgaver som de
skulle løse – to og tre grupper fikk samme oppgaven.
Det var klarert på forhånd med de andre klassene og
lærerne at elevene kunne komme rundt å spørre etter de opplysningene de trengte
i de andre klassene på 8.trinn.
Klassen har to datarom med 15 datamaskiner på hvert
rom tilgjengelig
Det er to lærere som har ansvaret for undervisningen
i alle matematikktimene (4t pr uke).
Oppgaver:
1) Undersøk
og finn ut hvilke kjæledyr elevene i klasse 8a har.
2) Undersøk
og finn ut hvilke fritidsaktiviteter elevene i klasse 8a, 8b og 8c driver med.
3) Undersøk
og finn ut hvilken matrett elevene i 8a og 8c liker best.
1.
time:
Elevene blir delt inn i
grupper, og hver gruppe får trekke oppgave. Læreren har laget lapper med
oppgavenummer på forhånd.
Elevene setter seg
sammen gruppevis, og planlegger hvordan de skal løse oppgaven. Hvem skal
skrive? Hvordan skal de notere resultatene på en ryddig og oversiktlig måte?
Gjøre klart til
innsamling av data
2.
time
Elevene beveger seg
rundt for å samle inn data til oppgavene de skal presentere digitalt ved hjelp
av Excel.
3.
time
+ 4.time
Hver gruppe samler seg
rundt en datamaskin. Nå skal lage en digital presentasjon i Excel av dataene de
fant. Både tabell og diagram skal være med.
Gruppene får utdelt et
ark med kriterier for hva presentasjonen skal inneholde:
1) Informasjonen
dere har samlet, skal organiseres i en ryddig frekvenstabell. Husk rutenett.
2) Lag
et passende diagram for de dataene dere har samlet inn. Husk hvilke diagram som
bør brukes til de ulike fremstillingene.
3) Diagrammet
skal ha:
-
Diagramtittel
-
Aksetitler
-
Farge på evt. søyler og grafer
4) Finn
gjennomsnitt, variasjonsbredde, typetall og median der dette er naturlig. Bruk
kommandoer/ verktøy i Excel for å løse dette.
5.
time
Gruppene presenterer resultatene sine i klassen ved
hjelp av prosjektør og pc. Her skal de forklare valgene de har gjort, og hvorfor
de valgte de løsningene de gjorde.
Digital
presentasjon av oppgave 1 i Excel:
Undersøk og
finn ut hvilke kjæledyr elevene i klasse 8A har:
Søylediagram:
·
I diagrammet er det 34 observasjoner.
Dette kommer av at det var noen av elevene som hadde flere kjæledyr.
ARGUMENTER
FOR UNDERRVISNINGSOPPLEGGET:
Regneark er et viktig verktøy i
matematikkundervisningen på ungdomsskolen. På avgangseksamen (del 2) skal
elevene vise ferdigheter i Excel. Å bruke regneark gir fin variasjon i
matematikkarbeidet, og det er et flott verktøy når elevene skal produsere f.eks
diagram og tabeller. Når elevene skal jobbe for å nå læringsmålene i temaet
statistikk, er det viktig at de tar i bruk det digitale verktøyet Excel. Her
får de virkelig se fine presentasjoner av observasjonene de har gjort, og det
er arbeidsbesparende å lage diagram ved hjelp av Excel i stedet for å tegne med
linjal og blyant. Dette er motiverende for elevene.
Det tar tid å lære og utforske dette verktøyet
grundig. En fin start er å lage frekvenstabeller og øve seg på å lage ulike
diagrammer. Her er det viktig å fokusere på hvilket diagram en skal bruke når.
I oppgave 1 er det riktig å bruke søylediagram, siden det vi undersøker ikke er
tall. Det er viktig at elevene etter hvert får prøve ut de ulike diagramtypene,
og at de får prøve seg på ulike typer oppgaver.
Før de startet på oppgaven, fikk de kriteriene for
hva som skulle være med på den digitale fremstillingen. Her kan en utvide etter
hvert. I starten på 8.trinn fokuserte jeg på at rutenett på frekvenstabell,
diagramtittel og aksetitler skulle være på plass. Gjennomsnitt,
variasjonsbredde, typetall og median er gjennomgått på forhånd og jobbet med i
oppgaver i læreboka. Nå skal elevene bruke Excel for å finne løsning på
oppgavene.
Excel har en del selvinstruerende moduler som
elevene kan jobbe med på egen hånd som de kan bruke for å finne ut av de ulike
mulighetene. I tillegg må læreren veilede elvene. I starten kan det være smart
å gjøre noen oppgaver sammen med elevene, slik at vet hvordan de skal bruke
dette verktøyet. Det er viktig at en ikke «gaper» for høyt på 8.trinn når det
gjelder å oppnå ferdigheter og at elevene føler mestring, slik at de opplever
Excel som et nyttig verktøy.
Når jeg skulle gjennomføre denne læringsprosessen, valgte
jeg å ha flere grupper, med færre elever slik at det ble lettere for hver
enkelt å engasjere seg på gruppa og ta ansvar. Med for mange på gruppa, er det
lett at noen melder seg ut, og overlater jobben til de andre. Dette blir mer
synlig på ei mindre gruppe. Elevene må også bestemmes seg for hvem som gjør hva
på gruppa.
Å gjennomføre en slik læringsprosess gir variasjon
til elevenes skolehverdag ved en pult. Her må de ut å gjøre noe, finne ut og
registrere. Her får elevene lære ved å gjøre. En annen motivasjonsfaktor, er at
det de undersøker handler om dem selv og klassekameratene.
Kilder:
Hagen, Carlson, Hake, Øberg: Tellus 8: Det norsk
samlaget, 2007

Dette ser veldig bra ut! Jeg er hel grønn på excel, men har fått øynene opp for hvor nyttig og bra det kan være. Håper på å få bruke det mye mer framover. :)
SvarSlett