Oppgave:
Finn tall fra Statistisk sentralbyrå du kan gjøre deg nytte av i sammenheng med
et av fagene dine. Sett de inn i regneark og lag et diagram. Publiser
diagrammet på bloggen din og forklar diagrammet ditt.
Her valgte jeg å gå inn på Kultur og fritid – Tro-
og livssynssamfunn utenfor den norske kirke
Som kjent har Kunnskapsløftet fokus på «å kunne
regne» i alle fag. Vi forbinder Excel regneark først og fremst med regneark i
matematikk, men regnearket har mange muligheter. Det egner seg fint til å konkretisere
tallmateriale i andre fag (grafisk fremstilling). I denne oppgaven brukte jeg faget Rle som eksempel.
Religiøst mangfold
K06-Rle
· diskutere aktuelle spørsmål som oppstår i møte mellom religion, kultur og samfunn
· diskutere aktuelle spørsmål som oppstår i møte mellom religion, kultur og samfunn
Tro-
og livssynssamfunn utenfor Den norske kirke 1.januar 2012
(Statistikken er basert på søknader til
fylkesmennene fra tros – og livssynssamfunnene som søker om statstilskudd det
enkelte år)
*omfatter bahai, hinduisme, jødedom, sikhisme og
andre trosretninger
Av alle tros- og livssynssamfunn utenfor Den norske
kirke som får statstilskudd, har de kristne trossamfunnene flest medlemmer
(56%).
Siden jeg har noe kjennskap til Excel som verktøy i
matematikkfaget, syntes jeg det var greit å vise at dette er et fint verktøy i
andre fag også. Når man skal bruke regneark som verktøy, er det viktig å legge
til grunn at elevene skal lære grunnleggende ferdigheter i bruk av digitale
verktøy og grunnleggende ferdigheter i regning. Når en bruker diagram til å konkretisere
tallene, er det lett å lese hva tallene betyr og kan være til stor hjelp for visuelt sterke elever. Dette er noe jeg ikke har fokusert så mye på i
egen undervisning, så dette ble en tankevekker og noe å ta med seg i lærerverktøykassa !
Kilder:
Høiland,
T. og Wølner, T.A. (2007) Fra digital ferdighet til kompetanse. Oslo:
Gyldendahl

Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar