onsdag 13. november 2013

Regneark - leksjon 1


Oppgave: Finn tall fra Statistisk sentralbyrå du kan gjøre deg nytte av i sammenheng med et av fagene dine. Sett de inn i regneark og lag et diagram. Publiser diagrammet på bloggen din og forklar diagrammet ditt.
Her valgte jeg å gå inn på Kultur og fritid – Tro- og livssynssamfunn utenfor den norske kirke
Som kjent har Kunnskapsløftet fokus på «å kunne regne» i alle fag. Vi forbinder Excel regneark først og fremst med regneark i matematikk, men regnearket har mange muligheter.  Det egner seg fint til å konkretisere tallmateriale i andre fag (grafisk fremstilling). I denne oppgaven brukte jeg faget Rle som eksempel.

Religiøst mangfold K06-Rle
·         diskutere aktuelle spørsmål som oppstår i møte mellom religion, kultur og samfunn


Tro- og livssynssamfunn utenfor Den norske kirke 1.januar 2012
(Statistikken er basert på søknader til fylkesmennene fra tros – og livssynssamfunnene som søker om statstilskudd det enkelte år)


*omfatter bahai, hinduisme, jødedom, sikhisme og andre trosretninger

Av alle tros- og livssynssamfunn utenfor Den norske kirke som får statstilskudd, har de kristne trossamfunnene flest medlemmer (56%).

Siden jeg har noe kjennskap til Excel som verktøy i matematikkfaget, syntes jeg det var greit å vise at dette er et fint verktøy i andre fag også. Når man skal bruke regneark som verktøy, er det viktig å legge til grunn at elevene skal lære grunnleggende ferdigheter i bruk av digitale verktøy og grunnleggende ferdigheter i regning.  Når en bruker diagram til å konkretisere tallene, er det lett å lese hva tallene betyr og kan være til stor hjelp for visuelt sterke elever.  Dette er noe jeg ikke har fokusert så mye på i egen undervisning, så dette ble en  tankevekker og noe å ta med seg i lærerverktøykassa ! 

Kilder:
Høiland, T. og Wølner, T.A. (2007) Fra digital ferdighet til kompetanse. Oslo: Gyldendahl


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar